آرشیو برای: "اسفند 1395"
احکام قیود متنوع: قیود واجب دو نوع هستند: 1- قیودی که تحصیل آنها واجب است (مانند طهارت برای نماز) 2- قیودی که تحصیل آنها واجب نیست(مانند استطاعت برای حج) * ضابطه در قید واجب و قید وجوب بودن چیست؟ الف)قید اگروجوب باشد تحصیل آن واجب نیست ،زیرا از باب طلب… بیشتر »
بحث قاعده تنوع قیود و احکام آن: این بحث را با یک مثال شروع می کنیم: ((اذا زَالَتِ الشَمسُ فَصَلِّ مُتَطَّهَّراً)) (هنگامی که خورشید زوال یافت در حالی که طهارت حاصل کردی نماز بخوان) در این مثال 2 قید برای نماز وجود دارد: 1- زوال شمس 2-طهارت *زوال شمس:قید… بیشتر »
روایاتی وجود دارد که در آن نهی از تفسیر به رای شده است. مانند حدیث نبوی مشهور: ( هر کس که قرآن را طبق رای و نظر خود تفسیر کند باید جایگاه خود را در آتش درست کند) این حدیث از مهمترین دلیل اخباری ها می باشد. پاسخ: 1- تفسیر به رای با عمل کردن به ظواهر فرق… بیشتر »
به گروهی از اَخباری ها نسبت داده شده که ظواهر قرآن حجیت نداردو تاکید کرده اند که عمل کردن به ظواهر قرآن جایز نیست مگر اینکه بیان و تفسیری از طریق اهل بیت (ع) برای این ظواهر وارد شود. مرحوم مظفر می گوید:کسانی که به حجیت ظواهر قائل هستند: 1- منظور آنها… بیشتر »
عقاید اخباری ها در مورد حجیت ظواهر: اخباری ها معتقدند که ظواهر قرآن فقط در حق معصومین(ع) حجت است و در حق دیگران حجت نیست. آنان معتقدند که: 1-فهم به قرآن و معرفت به آن مخصوص اهل بیت است و دیگران از فهم و درک معانی قرآن عاجزند ،بنابراین دیگران حق استفاده… بیشتر »
قاعده حجیّت ظهور: بحث از حجیت ظواهر یک بحث مستقل و جداگانه ای نیست بلکه از توابع بحث پیرامون قرآن و سنت می باشد به عبارت دیگر خود ظواهر یک دلیل مستقل در مقابل کتاب و سنت نیست و ما برای عمل کردن به کتاب و سنت باید حجیت آن راثابت کنیم. ظواهرکتاب و سنت از… بیشتر »