بررسی محدوده حجیت اصاله العموم:
*نظرات در جاری شدن اصال العموم بعد از تخصیص:
1- اصاله العموم جاری می شود
2- اصاله العموم جاری نمی شود»»»تخصیص مخصص از ادله دیگر به دست می آید مانند:
الف)رجوع به عام فوقانی»»»حلیت و طهارت کل ما فی الارض و کل شی طاهر
ب)رجوع به اصل عملی»»»اصاله الطهاره
3- مبنایی است»»» قائل به تفصیل می شویم:قائل به حقیقت در جایی که مستعمل فیه معلوم است. و قائل به مجاز می شویم وقتی مدلول استعمالی مجازی است.
*شک در مخصص»»»شک در اجمال مخصص:
مخصص مجمل:
1- لفظی است: مفهومی و مصداقی است»»»مخصص متصل و مخصص منفصل »»»اقل و اکثر و متباین
*تمسک به عموم در شبهه مصداقیه جایز نیست، چه مخصص متصل باشد و چه منفصل و این نظر مشهور است.»»» عموم ما ناظر به جعل است وشک ما در مجعول خارجی است.
2- لبّی است: مفهومی و مصداقی است.
*تمسک به عموم در شبهه مصداقیه:
1- مخصص»»» داخل در عموم است اما داخل بودن مصداق در خاص معلوم نیست»»» بنا بر نظر مشهور تمسک به عموم جایز نیست.
2-عموم»»»به طور اتفاقی نظر همه این است که تمسک به عام ممکن نیست.(اکرم العلما لاتکرم الفساق منکم زید عالم است اما فاسق است یا نه؟شک در شبهه مصداقیه خاص است» تمسک به عام معنا ندارد.)
استدلال آخوند در کفایه:تزاحم حجت ها را در مخصص مصداقی آورده است و چون تعارض دو دلیل و دو حجت است، نمی توان به ان تمسک کرد.
* مخصص مجمل لبّی:
مخصص لبّی# مخصص لفظی
مخصص لبّی:وقتی لفظی از طرف شارع نیامده باشد و مخصص لبّی زیر مجموعه مخصص مصداقی است.
*در شک در مخصص لبّی 3 نظر وجود دارد:
1-شیخ انصاری (ره)»»»تمسک به عموم جایز است»»»مگر در قدر متیقن.
2- آخوند»»»قائل به تفصیل هستند»»» تفصیل بین عقل بدیهی و عقل نظری .
در عقل بدیهی تمسک به عموم جایز نیست.در عقل نظری تمسک به عموم جایز است.
3-مرحوم نائینی»»»تمسک به عموم جایز نیست الا در بعض موارد.
درس خارج اصول.استاد حبیب الله شعبانی.رفیعه المصطفی.بهار 98
فرم در حال بارگذاری ...